السبت، 28 فبراير 2009

فالصمت طبعى -------،فكيف...؟؟



دعونى اعرفكم بنفـــــسى....

انا فتاه فى السادسه والعشرين من عمرى
متفوقه فى دراستى الى حد ما ....

محبوبه ممن حولى بفضل الله ومتدينه بشهاده المجتمع ..

مع ان نفسى اكون افضـــــل...

مشكلتى هى صمتى الـــذائد . فالصمت طبعى عند الفـــرح

والحـــزن والغضب والحـــب..... انا صامته فى كـــل مواقفى مع الناس

مع انى متكلمه واجتماعيه بس فى المواقف الغير خاصه بى ......

بس .... عندما يسىء الى شخص بتصرف او بكلمه لا استطيع

ان الومه لكننى التزم الصمـــــت .فيتماده فى تصرفه ويتجاهل المى

وانا بداخلى اتــقــطــع .
انا لا استطيع ان اعبر عن شىء ... عن حبى لاحد او كرهى له او اعجابى بة ...

هناك من هم حولى احبهم كثيرااا لكنهم يتركونى ويتلفتون الى اولويات اخرى

اريــــد ان يشعرو بــــى ولكنى الصمت طبعـــى ، فكيف ...

وانا ايضا بسبب طبعى هذا يتهمنى الناس احيانا بالغرور او انى انسانه معقده او بالتكبر ...!!!

والحقيقه هى انى اخشى واخاف احراجهم بصمــــتى الدائـم واخاف احراجهم لـــى

فــــلا اطيق هذا الشعور ....

وعلى الرغـــم ان لدى اصــــدقاء كثيــــرين وامى قريبه منى ولا يوجد بيننا فجوة....

*ورغم كل ذلك اشعر انى اعيش فى عــــالم وحـــدى *

واحيــا ارفض بينى وبين نفسى الكلام والبكاء !!! ،فاضطر للكتمان !!!

الســـؤال هــو: هل الصمت ميزه ام عيبا ؟؟
ومـــاذا افعل لكى اتغلب على هذا ؟؟؟

هناك 14 تعليقًا:

عاشقه الرومانسيه يقول...

اووووووول تعليق
اقرا وارجع
حاااااااااااااالا
مبروك عليكى انا

عاشقه الرومانسيه يقول...

احيانا يكون الصمت ابلغ من الكلام
ولكن
ليس دائما
خير الامور الوسط يااختى
اعتدلى
لا تصمتى فينسى الناس صوتك
ولا تتكلمى فتملك اذانهم

تحيـــــــــاتـى

غير معرف يقول...

السلام عليكم
انا معاكى انى الصمت ساعات بيكون افضل لان اى كلمة الانسان بيقولها بيتحاسب عليها وفى نفس الوقت لازم تتكلمى لانك وسط ناس بس انا فى رايى ان كلام الانسان يكون فى حدود ومش فى الفاضى
ربنا يرزقنا الاخلاص فى القول والعمل وبلاش احساسك بالوحدة دا وحانا معاكى ياعمتوووووووووووووووووووووووووووو

romansy يقول...

قد يكون الصمت هو نقطه الالتقاء الوحيده بينها وبين من تحب

ادم المصرى يقول...

فعلا الصمت ذى مقالت عاشقه الرومانسيه بظبط

قالت الى كنت محتاج اقوله

بس يسونه بجد وحشتينا يبنتى خليكى بقه بنا تانى

وبطلى تروحى بعيد

شخـا بيــط مـحـجـوب يقول...

تحياتى ليكى يا اختى

لكل شيى ميزة وعيوب

فلا بد ان تاخذى ميزة الصمت لانة احينا يكون افضل الاعمال وليس عيبا
وربما كما قال الرومانسى
قد يكون الصمت هو نقطه الالتقاء الوحيده بينها وبين من تحب

تحياتى ليكى

شخابيط mahgoub

mohamed ghalia يقول...

أحيانا يكون الصمت هو أبلغ لغات الكلام

شيماء جمال(شيمو القمر) يقول...

سونة يا عسل
هناك حكيم قال عن الصمت
إذا كنت تجالس العلماء فاصمت وإذا كنت تجالس الجهلاء فاصمت ، فصمتك مع العلماء علم وصمتك مع الجهلاء حلم .

وحكيم آخر يقول لأحد الجالسين الصامتين " تكلم حتى أراك "
فلابد أن تتحدثى وتبدى رأيك فى كل ما حولك وأن يكون لك رأى فيما يحدث حولك ولكن دائما تتوخى الحذر فى كلامك

وكل شئ يزيد عن حده يقلب إلى ضده

فكونى دائما فى الوسط
تحياتى يا عثل
شيمو القمر

فكرة من الزمن ده يقول...

الصمت من شيم العقلاء ولكن لما يزيد الشيء عن حده ينقلب لضده
خدي حقك في صمت
تحياتي

غير معرف يقول...

اما انا هبداء من حيث انتها الاخرون الصمت سيمة العقلاء والحمد لله انتي مش منهم هههههههههههههه يا سونة يا (حبيبة قلبي)العيب زي منا قلت ليكي من زمان مش فيكي في الناس اللي حوليكي وانا اشهد انك حكيمة بعض الشيئ بس عوزك تكوني زي اخوكي المهاجر*تعملي الناس وبطبعتك وسيبي الباقي علي (الله)واللي مش عجبة يخبط راسة في الحيطة بس تكون بزاويةوفي الاخر اقول لكي الصمت مش عيب 00000 عيب عليكي هههههههههههه
مع تحياتي
اخوكي الكبير الــمــهـــاجــــر

اقصوصه يقول...

في رايي

الصمت ميزه

اذا استعملناه في موضعه المناسب

ويكون عيبا

اذا صمتا في وقت وجب فيه الكلام

تقبلي مروري :)

elsha3er يقول...

السلام عليكم

الصمت ليس عيبا ولكن افراطه او استخدامه فى كل المواقف يصبح عيبا احيانا مواقف تلزم الصمت ومواقف اخرى يجب التحدث فيلزم ان تغيرى من نفسك

دة مجرد رايى

تحياتى


احمد الشاعر

Sweet Violet يقول...

كلامى مش هيختلف عن كلام عاشقه

لان فعلا لازم الاعتدال فى كل شئ حتى فى الكلام و السكوت

تحياتى (:

كلام على بلاطة يقول...

مارس، 2009
كله يهون الا التصعيب
الصعاب كلها تهـــــــــــون ولا يهون التصعيــــب
فقسوة الحياة فى حاجة الى حنــــــــــــية وترطيب
وتعقيد الامــــور قمة الجور والتعــــــنت والترهيب
فيا معقداتى بلاش شـــــــغل القراداتى الغريــــــــب
والباس الحق ثوب الباطل والباطل ثوب الحق الحبيب
بما يقلص الفرحة ويكــــــــتر من البكاء والنحيــــــب
فعد الى عقلك واسلك حســـــن المسلك تجد الترحيب
وبادل الناس حبا بحب بالرغبة الطيبة والترغيـــــــــب

مرسلة بواسطة ابو المفاصل الواصل في 01:32 ص 0 التعليقات